Digitaliseringsstyrelsen udarbejder statistikker og undersøgelser til kortlægning af borgere og virksomheders tilfredshed med den offentlige Digital Post såvel som myndighedernes brug af løsning.
Epinion og Digitaliseringsstyrelsen foretager årligt en brugertilfredshedsundersøgelse af Digital Post.
Undersøgelsen for 2023 viser, at hele 79 pct. af de adspurgte borgere er tilfredse med Digital Post. Blandt de adspurgte virksomheder er 53 pct. tilfredse med Digital Post.
af de adspurgte borgere var tilfredse med Digital Post.
af de adspurgte virksomheder var tilfredse med Digital Post.
Den kvartalsvise opgørelse over forsendelser i Digital Post viser, at myndigheder i alt sendte 66.340.712 Digital Post til offentlige myndigheder, virksomheder og borgere i tredje kvartal af 2024.
Antallet fordeler sig således:
Opgørelsen pr. tredje kvartal af 2024 viser, at 4.764.320 (94,6%) borgere med bopæl i Danmark er tilmeldt Digital Post og 273.679 (5,4%) borgere er fritaget fra Digital Post.
Nedenstående graf viser antallet fordelt på aldersgrupper.
Note: Data i grafen omfatter udelukkende borgere med bopæl i Danmark, som er 15 år eller ældre. Antallet af tilmeldte og fritagne afspejler status i begyndelsen af hvert kvartal.
Opgørelsen fra 8. februar 2022 viser, at størstedelen af borgerne benytter sig af muligheden for at modtage en sms og e-mail med besked om ny Digital Post:
Bemærk: Besked om ny Digital Post er ikke det samme som NemSMS. (NemSMS sender servicebeskeder som fx en påmindelse om en aftale på hospitalet, kommunen eller hos en anden offentlig myndighed).
Læs mere om NemSMS
De kvartalsvise statistikker viser, hvordan antallet af tilmeldte og fritagne i Digital Post fordeler sig på landsplan, kommuner og regioner. De geografiske data er yderligere fordelt på følgende demografiske parametre:
Statistikken for de seneste år kan downloades herunder:
Note: Pr. 1. oktober 2017 blev de midlertidige fritagelser afskaffet. Opgørelserne nedenfor omfatter herefter henholdsvis tilmeldte og tidsubegrænset fritagne i Digital Post. Dertil er statistikken siden 2018 gået fra månedlige leveringer til kvartalsvise.
Data fra 2., 3. og 4. kvartal i 2022 og hele 2023 udestår.
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal.
Januar
februar
marts
april
maj
juni
juli
august
september
oktober
november
december.
Læs mere om, hvad statistikken indeholder
Se statistikken for tilmeldinger til NemSMS
Du kan læse om hvad statistikken for henholdsvis Digital Post og NemSMS indeholder.
Læs vejledning til statistik
Der kan være elementer i disse statistikker, der ikke møder dit behov for webtilgængelighed.
Har du brug for yderligere information, er du meget velkommen til at kontakte os på: